23 December 2015

Donut Gebu Gebas

Aku ni memang senang terpengaruh. Lagi-lagi bab berkongsi resipi. Apa kawan buat, pastu macam menarik, macam senang. Memang aku follow rapat. Hahaha.. Donut ni dah viral di kalangan group Whatsapp SistaHood hampir 2 minggu lepas. Tapi aku baru nak mencuba. Bukan main lagi, memasing asyik tayang donut je. Terus aku ni tergoda. Gebu je pulak tu. Pastu resepi pun simple. Bahan-bahan mostly memang dah ada kat rumah. Yeast je takde.

Gigihlah aku gi beli yeast. Tapi malam tu bila nak buat, carik-carik yeast boleh pulak takde. Frust okay. Esoknya balik keje terus beli semula. 3 peket trus aku beli. Senang. Buat stok.

Gebu kan donut ni. Lembut je.


Donut Super Gebu. Resepi yang super duper senang tu, aku attach je lah picture yang kawan-kawan aku share. Senang nak refer.

Senang kan resepi dia. Sekarang ni resipi ni dalam kepala je. Senang ingat seban resipi dia simple bebenor. Tapi hasilnya memang marvelous. Sekali adunan ni banyak gak dapat donut ni. Kalau buat size comel-comel, lagi lah banyak dapatnya. Aku mula-mula tu buat size sederhana je. Tapi dah hujung-hujung memang besar gedabak donut aku. Nak cepat habis je dah aku pikir. Dengan Eisya ngan Elma pun sama sibuk nak melenyek doh tu. Tak sabar aku nak adunan tepung tu abis. Dapatlah dalam 30 biji donut. Banyak. Terus aku half cooked kan donut tu dan frozenkan. Kang nak makan, tgh defrost kan aje. Merasalah satu rumah makan donut je minggu ni. Tapi dah budak-budak pun suka. Layankan aje. Dah 3 kali aku buat okay. Petang-petang sebelum siap masak, gorengkan donut dulu, Pagi-pagi pun aku bekalkan sorang 2 ketul donut. 

Bila masak atau buat benda yang orang suka makan, kau tak kisah pun kena buat banyak kali. Tapi tu lah, mak kau ni kononnya tengah diet. Tapi kalau dah asyik keje masak je, buat kuih.. Kau ingat mampu aku nak tengok je? Haruslah aku pun makan sama kan..



No comments:

Post a Comment