30 October 2015

Syukur Alhamdullilah. Terima Kasih.

Eh 9 je entries aku bulan Oktober ni? Hahaha.. Ni pemalas ke busy punya angkara ni? Akak pun tak pasti, malas kot yang lebih. Biaslah, mood blogging ni susah sikit nak kawal. Kadang semangat bukan main, sampai 2,3 entry sehari. Datang hangin malas ni, seminggu ada 1 entry pun dah syukur. Ni kira akak tengah fasa bermalas-malasan lah ni. 

Sekarang ni akak dalam fasa bergembira. Gembira sebab rasa sangat dimurahkan rezeki. Syukur sangat sebab segala permintaan dan doa aku seakan dimakbulkan. Terasa segala rintihan aku didengar, segala urusan aku dipermudahkan. Sebelum ni, dah beberapa kali rasanya aku luahkan rasa kebimbangan aku nak menghadapi sesi persekolahan Eisya. Puas aku pikir cara nak menguruskan Eisya bila dia sekolah nanti. Walau ada 2 tahun lagi sebelum dia mula sekolah, aku dah resah pikir dari sejak dia umur 4 tahun lagi. Yelah, bagi next year dah kena daftar dan pilih nak sekolah kat mana. Orang lain dah daftar lama kot, aku baru terhegeh-hegeh nak daftar.

Akhirnya last week aku buat keputusan, sekolahkan Eisya di kawasan rumah. Aku tak sanggup nak libatkan dia sama dalam kehidupan menghadap jalan jammed ke Kuala Lumpur. Pilih sekolah yang berdekatan dengan tadika transit. Pilihan yang ada, adalah tadika sekarang. Dan kebetulan current tadika juga uruskan sekali hal transport dari sekolah ke tadika. Ambil kira, kawan-kawan sekolah pun dari kawan tadika, dia dah kenal cikgu.. Aku pun dah kenal dan percaya cikgu tadika dia sekarang, yakinlah sedikit nak bergantung harap uruskan Eisya waktu tengahari tu. Hmm, banyak Eisya berkorban. Takpelah Eisya demi meneruskan kelangsungan hidup. Sesungguhnya ibu dan bah sentiasa berusaha mendapatkan yang terbaik untuk urusan kehidupan seharian kita ni.

Dan seakan memahami kegelisahan aku ni, betapa aku berharap Eisya dapat bersekolah berdekatan dengan tempat aku kerja. Aku dengan Ekwan pernah terfikir nak pindah ke Kuala Lumpur okay, bagi membolehkan Eisya sekolah dekat dengan tempat kitaorang kerja. Tapi sebab option tu memerlukan kos yang tinggi, dan mcm tak berbaloi. Option tu terus dilupakan. Mungkin dah memang rezeki aku, minggu lepas aku dapat panggilan yang sangat tak terduga. Nasib baik sekarang ni akak memang akan jawab segala panggilan, Kalau ada missed call pun, akak dengan rajinnya akan call semula. 

Dan panggilan itu adalah dari Bahagian Pengurusan Hatanah (BPH). Excited akak masa dapat call tu. Mahu tak excited. Dapat call tanya berminat tak nak duduk kuarters. Tapi dalam excited tu akak macam blur-blur. Bila officer BPH tu cakap 'besar rumah tu puan, 6 bilik' Terus akak ' Nak.. Saya nak duduk kuarters tu' Hahaha.. Gelojoh kan. Officer tu kata, kalau takde apa-apa masalah dia akan keluarkan surat tawaran dan akak akan dimaklumkan semula. Terus akak bagitau pakcik Ekwan. Pakcik tu pun excited. Sape tak suka weh dapat duduk kuarters kat Kuala Lumpur ni. Rumah besar, dekat dengan office, murah.. Syukur sangat, akhirnya peluang tu muncul jugak untuk aku.

Alhamdullilah. The unit is officially ours. 

Walaupun hanya kuarters, dia punya happy tu macam dapat rumah sendiri. Lama kot aku tunggu. 7 tahun okay. Masuk-masuk keje dulu, inilah perkara pertama aku buat. Apply kuarters. Konon hajat di hati nanti lepas kawin bolehlah duduk kat kuarters. Hah.. Anak dah 2 hah baru peluang tu muncul tiba. Takpelah, lama menunggu.. Asalkan akhirnya jadik kenyataan. Dan bermulalah sesi tadika dan taska hunting lagi. Ini memang perkara paling malas aku nak buat. Dah lah tak familiar dengan tempat ni. Arrrgghh... Dah lah kena masuk kuarters ni dalam masa sebulan. Huhuhu.. Baru ingat nak start duduk sana tahun depan. 

Nasiblah ada kenalan yang duduk sana, boleh lah minta rujukan. So weekend ni kenalah buat lawatan tapak. Tinjau-tinjau apa yang patut. Sekolah Eisya pun nak kena daftar balik. Tetiba macam banyaknya benda nak kena settle. Nak kena kemas rumah sekarang. Aiyoyoyo.. Akak baru nak fokus trip kami hujung bulan 11 ni, dah nak kena pikir macam-macam. Otak akak ni dah lah tak boleh multitasking, kalau cuba gak nanti dia terus corrupted. So akak rasa akak nak settle kan sekolah anak-anak dalam minggu depan, pastu nak fokus trip. Huhuhu.. Tapi bila nak settle registration daftar masuk kuarters ni.. Dah lah nak kena buat macam-macam, ada tempoh sebulan je pulak tu.

5 comments:

  1. tahniah dayu.. kurters kt uthant ni besau2... heheeh tgh KL lg tu, seronok2...

    ReplyDelete
  2. waahh nak buat ziarah kat umah kak dayu la gitu nanti.. teringin tau nak masuk kuarters penjawat awam situ. namanya penjawat awam kan kuarters pon nk tgk, tp tu lah takde yg dikenali dok sane..

    ReplyDelete
  3. Wah...alhamdulillah. tahniah dayu. Dpt kuarters kt KL okey la sbb bnyk kemudahan

    ReplyDelete
  4. dekat gile ni ngan ikea...hehehe personal shopper la

    ReplyDelete
  5. orang keeey elll la lepas ni ye..hihih

    ReplyDelete