21 March 2015

Makan Petang - Roti Telur Sosej Cheese Bakar

Hahaha.. Tak tau apa nak namakan benda ni. Susah sangat, ikut je segala bahan yang digunakan bagi nama. Setel. Menu ni aku jumpa kat facebook sebelum ni. Tapi tak share or bookmark kan. Baca sekali lalu je. Resepi pun macam simple je. Punyalah pasang cita-cita nanti nak buat unt breakfast, boleh Eisya tapau pergi sekolah. Tapi sudahnya, Sabtu ni baru aku buat. Tu pun gara-gara terpengaruh dengan rakan sebaya.

Terus minta Ekwan beli roti. Tapi bukan buat untuk breakfast. Sarapan orang tu request nasi lemak. Dia kata 'lama dh ibu tak masak nasi lemak kan Cha, sejak Elma lahir abah tak makan lagi nasi lemak ibu masak' Ambooii, melampau sangat statement dia. Tapi bila aku ingat-ingat semula.. Macam betul je.. Huhuhu. Bukannya x masak, cuma nasi lemak untuk sarapan..ye kot..lama dah tak buat. Sampai ketengahari makan nasi lemak. 

Petang lapar semula. Adeiihhh, dah makan nasi 2 pinggan pun lapar lg. Camne lah dayu tak gemuk.. Selera makan tak putus-putus. Tengah isi makanan dalam.mulut pun boleh pikir apa nak makan petang, malam kang nak masak apa. Huhuhu.. Tapi di kala ada selera ni, makan je lah kan. Kanh dah sakit.. Tengok semua benda tak lalu.

Roti Bakar Telur Sosej Cheese. Sedap dan sangat mudah. 5minit je prepare. Pastu masuk dalam oven. Aku buat sambil Elma berpaut kat kaki, pastu kejap-kejap kena dukung dia. 

Cara-caranya:

1. Tekan sekeping roti dalam bekas aluminum foil tu. Sapukan butter skit untuk elakkan roti melekat.

2. Masukkan cheese. Aku guna cheese keping. 1 bekas separuh cheese. Pastu masukkan sosej yang dipotong2. Masukkan telur pulak. Aku pukul dulu telur tu. Jangan lupa letak garam pulak. Kemudian tabur sikit lada sulah. Nak lagi sedap. Letak lah daun bawang/sup dalam telur tu. Yummy!!!

2. Bakar 15minit guna suhu 170°c. Atau tunggu hingga telur tu masak sepenuhnya dan cheese mencair.

Sangat mudah kan. Memang sesuai sgt unt mak-mak yang tak kecukupan masa macam aku ni. Silalah cuba. Sebab sangat mudah. Sedap pulak tu.

2 comments:

  1. aku buat dulu yg egg tu..pe ke nama tah lupa lak..
    aku prefer mcm ko buat ni kot..telur kureng sikit aku gemar dibakar mcm gitu..

    ReplyDelete