31 March 2015

Ke Kelantan Makan Nasi Minyak

Cuti sekolah datang lagi. Kenduri kawin pun bermula. Yeay!!! Makan nasi kenduri. Aku sekarang memang ternanti-nanti jemputan kenduri kawin tau. Asyik gi birthday party je. Bila dapat jemputan kenduri kawin, excited lain macam. Lagi-lagi bila kenduri kawin sepupu sendiri. Lagilah seronok. Sepupu rapat pulak tu. Sanggup akak travel dari KL ke Kelantan. Thank you bebanyak kepada En Ekwan sebab sudi bawa isteri dan anak-anak ke Kelantan. Bas ada disediakan, tapi kitaorang pilih drive sendiri. Dengan 2 ketul budak kecik tu. baiklah naik kereta sendiri sebelum ada sebarang aksi yang tak terduga berlaki.

Ini adalah roadtrip pertama kali kami sekeluarga sejauh ini. Tahun lepas gi Penang. 5-6 jam dalam kereta, kami survive. Budak-budak tu walau tak tidur, masih dalam kawalan. Kali ni pun, Alhamdullilah. Baik je. Elma tidur dari Raub sampai ke Gua Musang. Jaga pastu sambung tidur semula. Eisya je excited, tak reti nak tidur. Dah sampai Kuala Krai baru nak tidur. Selalu macam tu. Tapi duduk diam dalam kereta, suka hati awaklah. Perghh, Kelantan memang sangat jauh weh.. We really need highway dari KL ke Kelantan, cepatlah siap semua Central Spine pakej ke Kelantan ni. Dan aku rasa, lain kali memang tidaklah ke Kelantan bawak kereta, naik je lah kapal terbang, sejam sampai. Naik kereta, tolak 10.30am, maghrib baru sampai. Tak drive pun letih, apakan lagi yang bawak kereta.

Majlis kat Bachok, Kota Bahru *betul ke ni? rasanya lah* Makcik aku dah sediakan homestay. Best sangat, besar..selesa sangat untuk rombongan yang datang jauh-jauh dari Johor dan Melaka. Mak ayah dengan adik aku naik bas.

Kami sekeluarga. Eisya, berlari entah ke mana. Ekwan, tukang amik gambar

Majlis nikah buat kat surau kat kawasan rumah pengantin perempuan. Pagi-pagi dah keluar. Majlis hari Ahad. Kelantan keje, risau jammed kan. Tapi sangkut lah jugak. Ada sikit tragedi majlis tu. Aku rasa mesti adik sepupu aku tu akan ingat sampai ke anak cucu kejadian hari menikah dia ni. Boleh minyak kereta dia habis kau. On the way nak gi menikah dia lupa isi minyak kereta. Aku tak tau nak gelak ke nak apa dah.. Ekwan yang drive kete dia time tu. Nasib baik ada kawan dia yang berdekatan, dapatlah hantar bantuan. Tinggal kereta dia tepi jalan, naik kete member. Terus tuju surau. Memang tragedi sungguh.

Tapi Alhamdullilah, berjaya sampai sebelum tok kadi sampai. Dan urusan ijab dan qabul pun berjalan lancar. 

Bersama pasangan pengantin. Sama cantik, comel je pengantin perempuan. Pandai adik sepupu aku pilih. Tahniah Erul dan Lini.

Pengantin Lama. Anak Dua. 

Pagi sebelum ke majlis dah makan nasi kerabu sebungkus, tapi tak puas. So masa kat kenduri memang aku makan sungguh-sungguh. Lauk kenduri sedap pulak tu, memang fokus lah aku duduk kat meja rombongan lelaki. Makcik aku ajak amik gambar pun aku tak layan, sedap sangat makan ayam percik ngan gulau kawah. Pastu dihulur pulak lauk-lauk dari meja pengantin, sambung lah aku makan lagi. Bahagia perut aku.

Elma berkata 'sudah-sudah lah bergambar tu ibu, tak jemu ke?' 

sebelum kenyangkan perut sendiri, kenyangkan perut anak dulu. time ke Kelantan ni syukur sangat Elma terima nestum. banyak je dia makan. senang keje ibu. tapi aku prepare gak oat dengan yogurt, sudahnya bawak balik KL semula oat tu. 

comel je pengantin maakan. tersipu-sipu. teringat masa sendiri dulu, beriya aku makan sebab pagi tu tak sempat nak makan, tahap kebulur dah aku masa duduk bersanding, tapi tetap control ayu.

tengok, orang lain semua dah bangun, aku je kusyuk pegang mangkuk lagi. mentang-mentang ayah tolong pegang Elma,,puas lah penuhkan perut.

Selamat lagi seorang adik sepupu aku kawin, maka habis lah majlis kat belah Mak Dijah aku. 3-3 dah kahwin. Kumpul cucu je lepas ni..hahaha. Meriah rasa bila dapat berkumpul sedara-mara ramai-ramai macam ni. Time macam ni je pun nak jumpa. Masing-masing busy kan.. Nak balik jumpa mak ayah sendiri sebulan sekali pun susah kadang, apakan lagi nak melawat makcik pakcik. Tu yang aku excited semacam kalau ada kenduri kawin sepupu ni. Sambil jumpa sedara, boleh berjalan sekali.

Entry diakhiri dengan gambar kami sekeluarga. Elma seperti biasa, buat-buat ngantuk. Kesian, anak-anak kejenya photobomb je. Redho je lah.


*baju tu akak tempah khas untuk majlis ni. sesambil restock baju nak pakai gi keje. lama tak buat baju. officer gomen, gini lah uolss, koleksi baju kurung sampai termuntah almari

2 comments:

  1. sweet sangat gambar family atas tu..

    ReplyDelete
  2. jauhnyer nak makan nasi minyak? hehe!
    kite x pernah sampai pon kelantan :(

    ReplyDelete