16 February 2015

Blueberry Muffin Gebu

Blueberry Muffin Kak Dayu untuk Sesame Street Birthday Party

Mulakan entry dengan gambar muffin yang sedang beraksi semasa hari kejadian. Birthday party ni berkonsep potluck. Awal-awal akak offer nak bawak desert. Dan terus kata 'okay, aku bawak muffin' Nak yang senang-senang je. Mula-mula tu aku lagi pemalas kot, ingat nak beli je muffin Gardenia. Tapi tetiba sehari sebelum kejadian aura rajin menjelma, terus terhasilnya Blueberry Muffin ini.

Ramai yang kata muffin tu sedap. Wahhh,gembira akak. Haruslah gembira dapat gembirakan tekak dan perut kawan-kawan. Oleh yang demikian, akak dengan murah hati nak share resipi. Sangat mudah, pantas dan jaminan terhasilnya muffin yang gebu dan sedap adalah pasti. Yang penting, kena pergi kedai kek 'Bake With Yen' dan beli tepung muffin. Pilih je nak muffin apa. Blueberry, Orange, Coklat, Pisang.. Semua ada. Aku paling suka pandan, tapi takde stock pulak. Sekila RM12.70 je. Blueberry mahal skit, RM 14.70. Balik tinggal campur dengan telur, minyak dan air. Sangat mudah kan. Jaminan adalah 98%, pasti jadik.

Adunan sekilo tepung tu dapat dalam 30 biji muffin saiz besar. Sangat berbaloi lah bagi aku. Sebijik jatuh bape sen je muffin tu. 
Tepung Muffin Ready Mix. Sangat menyenangkan keje. Terima kasih kepada siapa yang sediakan tepung ni. Orang tak berapa berbakat bab mem'baking macam aku memang suka dengan benda-benda gini.

In Production.

Kenduri Doa Selamat kat rumah mak pun hari tu aku buat muffin ni je. Bancuh 2kg terus. Dapat 80++pcs. Aku sempat merasa 2,3 ketul je. Bila jengah tengok, eh dah ksoong tray muffin akak. Sedap lah tu kan maknanya. Gembira akak. Nanti birthday Eisya pun aku bakar muffin je lah, isi dalam goodies bag dia. Muffin oren dengan coklat, mesti budak-budak lagi suka kan.

2 comments:

  1. patut ku mitk resepi nan bg..rupa pakai ready mix..hihih

    ReplyDelete
  2. terima kasih dayu. beria2 aku kejar ko nak kan resepi muffin meletops nih kan hahahhaa. pon sama cdgn aku nk wat muffin isi dlm goodie bag ms besday ank2 next month

    ReplyDelete