24 October 2014

Makanan Anak

Aku memang agak rajin bab makan anak time dia baby. Bukan main rajin, semua nak homemade. No nestum, no cerelac katanya. Bukan main lagi azam ko kan Dayu. Tapi begitulah aku. Dari zaman Eisya. Tapi Eisya bukanlah pemakan budaknya. Beriya aku bangun pagi sediakan bubur, sikit je dia makan. Tapi aku tetap tak putus asa. Alhamdullilah, memang Eisya makan masakan aku je. Walau sedikit. Banyak buang dari dia makan. Tak pernah makan nestum. Pernah jugak aku cuba bagi nestum tapi dia tak nak. Dah terbiasa makan, masakan ibu agaknya. Ke ibu masak sedap?? *hehehe*

Bila giliran Elma ni, haruslah semangat aku kembali berkobar-kobar. Menghitung hari aku menunggu Elma berusia 6 bulan. Tak sabar nak bagi dia makan. Alhamdullilah, puree epal yang aku kenalkan sebagai makanan pejal pertama dia diterima seadanya. Seadanya sebab tak reject, tak teruja tahap melampau. Tu pun aku dah cukup gembira. 



puri labu penuh kasih sayang.

Kelakar tengok muka pelik Elma masa 1st time rasa puree epal tu. Kerut-kerut dahi. Habis kotor baju. Pertama kali katanya, baru nak belajar macamana nak makan. Bila dah 4 hari makan, nampaklah dia dah reti macamana nak telan makanan tu, takde lah terkeluar-keluar. 


Masih buat muka pelik bila diberi makan puree epal. Tapi alhamdullilah, makan tetap makan. takde lah kena reject sepenuhnya. kena bersabar lah suap dia makan untuk habis se'bullet tu.

juih-juih lidah, habis jugak 1 bullet.

Sangat bermanfaat baby bullet ni. Pembelian yang berbaloi. Dan aku jadik makin kemaruk lak bab nak sediakan makanan Elma ni. Habis segala benda di google. Jumpa macam-macam resipi. Terus tak sabar nak bagi Elma rasa. Weekend ni nak try avocado + pisang, pastu pisang + honeydew..mana yang sedap, boleh aku ngan Eisya balun sekali.

Issk, teruja lain macam ibu korang ni.

1 comment:

  1. Sapa x suka anak mkn, masakan mak buat dgn kasih syg.
    Anak dulu kecik2.. cepat sikit dia hadap mknan.. jd mak dia yg x berapa rajin ni..jrng masak mknan bby. Main lecek2 je

    ReplyDelete