20 March 2014

Orang nak jadik kakak

Lama tak citer pasal Eisya. Lama sebab aku memang lama tak update blog kan. Minggu ni, entah kenapa tiba-tiba macam rajin. Rajin update blog sebab malas nak buat keje kat opis. Hahaha, tapi bukanlah malas mana pun, cuma keje yang tak bape banyak. Kang aku hadap lah, sejam dua setel lah smua.

Bulan depan Eisya nak 4 tahun. Dari bulan lepas dia dah request kek birthday. Nanyi-nanyi lagu birthday untuk diri sendiri. Kalau ada kawan sambut birthday kat school, mesti heboh citer kat aku. Sambil tu bagi gentle reminder kat ibu dia ni 'chacha nak kek strawberry tau ibu' Dah pandai request. InsyaAllah, akan ibu penuhi impian awak Cha. Dan kalau takde apa aral, aku sedang berpantang time birthday dia. Baru sangat melahirkan. Ekwan lah kena uruskan semua. Hantar kek ke nursery. Hmmm, bila lah aku nak packing goodies bag nak antar nursery?? Kena buat awal kot. Demi mengembirkan Eisya.

Dan aku nak pasang niat, nak belikan dia hadiah siap-siap. Dah lama dia minta set playdoh. Walaupun sebelum ni dah penah ada 2 set. Semua dah jahanam. Dan aku tau, kalau belikan lagi pun akan hancur akhirnya, tapi biasalah.. memenuhi keinginan anak kan kegembiraan ibu. Aku nak sediakan hadiah siap-siap sebab tak nak dia rasa terpinggir. Yelah, aku baru bersalin. Dia dapat adik, nanti kalau orang datang melawat semua bawak hadiah untuk adik, untuk dia takde pun. Sedangkan minggu tu birthday dia. Hati budak lagi sensitif. Belailah selagi boleh.

Setakat ni Eisya menunjukkan bakat menjadi kakak yang penyayang. Segala aktiviti, segala cerita mesti dia libatkan adik. Sedangkan adik dalam perut ibu lagi. Kalau nak gi makan, bila tanya 'Cha nak makan apa??' Dia akan jawab, pastu tanya semula 'adik makan apa ibu?' Kalau nak gi mana-mana, mesti dia akan pastikan 'adik ikut tak ibu?' Caring lah tu kononnya. Harapnya bila tiba masanya nanti, begitulah awak ye Eisya. Jaga adik, main ngan adik. Senang ibu buat keje.

sibuk minta nak pakai tudung sekarang bila kuar. sebab tak berkesempatan lagi belikan tudung budak untuk dia, aku sarungkan inner je. nasiblah..

budak manja kededek. pagi-pagi peluk ibu tak nak lepas. bila malam mengeletis dengan abah. pantang abah takde depan mata, mulalah gelabah.

*dalam dia tak sabar nak ada adik, nak jadik kakak.. dia tetap mengaku dia baby ibu.



No comments:

Post a Comment