06 December 2013

Diaper Free

Tahniah Eisya!! Jutaan tahniah ibu ucapkan buat princess kesayangan ibu. Tahniah kerana kini awak tidak lagi memerlukan lampin pakai buang dalam hidup awak. Wah!! Ibu sangat kagum dengan pencapaian awak. Kini siang malam Eisya dah tak perlukan diaper lagi. Ibu suka.. Ibu suka.

budak ni selalu perasan dia dah besar. bila bagi ribena tak nak, nak minum air org besar dia kata.
 nak air teh. -ok, gmbr ngan caption takde kaitan ngan entry-

2,3 bulan sebelum ni Eisya masih aku pakaikan diaper time nak tido malam. Tapi bila diperhatikan, dia tak kencing pun malam hari tu. Pagi-pagi kering je diaper tu. Mungkin sebab selalunya sebelum tidur dia akan kencing dulu. Tu yang tak kencing waktu malam. Dan ada masanya aku ngan Ekwan akan tertidur dulu dari dia, dan takde siapa akan pakaikan dia diaper. Bila dia berjaya tak kencing waktu malam, aku saja-sajalah amik risiko biarkan dia tidur tanpa diaper. Dan hasilnya sangat memberangsangkan. 2 minggu ni dia boleh tidur malam tanpa diaper dan tak kencing atas katil.

Yang paling aku takjub, dia boleh bangun tengah malam nak gi kencing. Bangun sendiri pulak tu, eksen tak kejut aku. Tapi haruslah aku tersedar kan, dan temankan lah dia kencing. Dengan mata terkatup mencangkung dalam bilik air. Pastu dengan mamai-mamai panjat katil sambung tidur. Alalala..comel sungguh rasa. 

Dan bermula malam tu, terus aku tak pakaikan dia diaper. Sehingga hari ni. 

Kalau keluar jalan-jalan pun Eisya tak pakai diaper lagi dah. Dulu kalau pakaikan pun bukan dia nak kencing dalam pamper, apakan lagi buang air besar. Terkepit-kepitlah budak tu sampai jumpa bilik air. Kalau suruh gak dia kencing sebab tak jumpa toilet, mesti dia jawab 'chacha dah besar lah..kena iyak kat bilik air' Iyelah..iyelah. Tapi paling aku ngan Ekwan cuak bila jalan tengah jammed, kete tak bergerak, dia pegang 'pet pet' sambil terkepit-kepit dan kata 'chacha nak iyak

Tapi setakat ni kitaorg belum pernah lagi lah berhenti tepi jalan bagi dia kencing. 

umur 3 tahun 8 bulan baru berjaya meninggalkan lampin pakai buang sepenuh masa. jadik lah.

*makin bertambah lah item wajib dalam handbag aku sekarang. tiap kali nak keluar kena bawak tuala kecik dan baby wipes. anak aku tu kononnya pembersih terlebih, kaki basah skit tak leh sarung semula seluar. rela lagi dia berbogel. 

4 comments:

  1. bertambah-tambah lak kecomelan kak long eisya ni semenjak 2 menjak nak dapat adik ni. mukaa sweett jee..

    ReplyDelete
  2. Wafiy skang dah 3tahun 5 bulan, belum berjaya dayu!!!huuuuuuuuu

    ReplyDelete