08 July 2013

Jangan malukan diri sendiri.

Aku memang kurang amik port video-video yang orang share kat Facebook. Antara sebab malas nak amik tahu adalah nak jimat data. Kalau bukak segala macam video cepatlah nanti data aku sampai limit nanti. Aku memang kedekut, tak kuasa nak reload data 2 kali sebulan. Sekali cukup, jimat. Dah kat rumah, lupa pulak. Sudahnya Ekwan je lah tukang tunjuk dan suruh aku tengok apa-apa video yang tengah kecoh di alam maya dan aku patut tengok.

Dan hari ni dia suruh aku tengok video budak sekolah mengedik janji macam-macam kat pakwe sempena seminggu couple. Ekwan siap parodi kan lagi okay. Dan segeralah aku carik kat youtube. Taip je 'Budak sekolah dah seminggu couple' Terus keluar kat 1st search.

Geleng kepala aku tengok video berdurasi 2.41minit tu. Tapi aku salute jugaklah kat adik ni, memang tahap keyakinan dalam diri dia sangat tinggi. Ingat senang nak ada keberaniaan nak buat video sebegitu rupa. Tahniah dik, bangga akak dengan keyakinan dan kesungguhan adik. Muka dah comel dah. Mata bulat. Suara pun boleh tahan. Tapi..tapi..bila habis je video tu, akak rasa awak memalukan diri sendiri sebenarnya. Malu dik,tergedik-gedik berjanji macam-macam kat pakwe awak tu. Okay, akak mengakulah, memang comel pakwe awak tu. Tapi tak perlu kot nak berjanji sebegitu sekali.

Kalau aku tengok engaged/married couple yang publish video macam ni pun akan terdetik rasa 'alah..gediknya' inikan pulak video budak sekolah, yang belum kenal erti hidup, belum tahu erti sebuah janji tapi dengan penuh berani dan rasa yakin berjanji itu ini. Berjanji untuk bersama selama-lamanya. Huh..bukan nak pandang rendah kat janji-janji dia, tapi percayalah entah-entah 2,3 bulan lagi terkubur semua tu. Janji orang tua yang pastinya lebih boleh pakai pun belum tentu pasti tertunaikan, inikan pulak remaja yang sedang celaru identiti.

Budak-budak ni mudah sangat terpengaruh, tengok orang lain bercinta, dia teringin juga *aku pun dulu macam tu jugak* Tengok orang bercinta, bahagia, dia pun nak merasa sama. Dia tak salah. Tapi keadaan sekeliling mungkin juga sebab dia jadik macam tu. Kepada yang dah sah halal bercinta, mungkin tak perlu sebenanrnya nak tunjuk sangat rasa cinta, bahagia yang sedang anda kecapi. Buat orang jeles. Dan paling teruk kalau buat budak-budak tak cukup umur ni terpengaruh. Parah. Budak-budak ni bukan tahu hakikat sebenar perkahwinan, derang nampak yang indah-indah belaka je. Yang tersirat derang mana tahu, selagi tak merasa, selagi tu tak tahu.

Dan buat adik-adik sekalian, yang tengah belajar kat sekolah, kat universiti.. nak bercinta tu tak salah, tapi sila jangan sampai lupa objektif hidup anda buat masa ini. Capai yang tu dulu. Dah dapat pun jangan terus pikir nak kawin je. Kukuhkan kerjaya dulu, bagi mantap dulu kewangan tu baru pikir nak berumahtangga. Insya Allah, bahagia selamanya. Akak malas nak ulas panjang-panjang. Tapi yang penting jangan malukan diri sendiri. Malu dik.. benda kalau nak tersebar kat alam maya ni, berkurun gak nak lenyap.

*apa perasaan budak ni erk bila tengok video dia tersebar mcm ni?? kalau aku sebulan tak keluar rumah kot.

2 comments:

  1. err...kawan aku baru suh diskas dlm grup wassap..aku lom tgk lagi..(yg pasti aritu awek gwiyomi yg popular kat youtube yg pki tdg tu dtg wedding adik aku..comel..huhu)

    ReplyDelete
  2. budak tu mmg comel..yang tu pun aku tabik spring dgn keyakinan dia nak publish video yg sebegitu rupa..

    ReplyDelete