31 July 2013

Jalan-jalan Kerja: Limbang

Baru pulang dari Limbang, Sarawak. Kat Limbang line Digi aku tak dapat coverage 3G. Terputus hubungan dengan alam maya sebentar. Wifi hotel pun tak leh harap. Penat dan rasa macam malas je nak pergi bila bos keluarkan arahan. Bulan puasa kot, tak rajin sungguh nak travel jau-jauh. Nak kena pergi site semua. Tapi dah bos suruh, siapa aku nak kata 'tak nak pergi lah bos, malas' Berani?? Maka tabah dan gigihkan je lah diri. Dah lah tiket 7.20am. Pukul 5 pagi aku dah keluar rumah. Memang tidaklah lepas ni aku nak amik tiket pagi-pagi buta macam tu.

Merasalah naik kapal MasWing buat pertama kalinya. Sebab first time, maka jakun. Nasib ada kawan-kawan yang juga first time. Ada kawan nak melayan. Nasib baik airport Limbang ni kecik je, orang tak ramai. Nak buat perangai jakun ni pun tak segan sangat.


kamera ni saje je sabotaj gambar akak tau. 

Nak ke Limbang kena transit dari Miri. 30minit je pun tapi nak menunggu tu sampai 2 jam. Melanguk lah kat airport Miri tu. Kalau tak puasa, boleh gak lepal-lepak minum kopi kat Starbuck. Dah puasa ni nak buat apa?? Lepak surau jahit manik lah. Hahaha.. dari buang masa kan, siap dah aku jahit pearl beads. Tak payah mengadap lagi.

Limbang adalah bandar yang tenang. Rasa lain hirup udara di Limbang dengan hirup udara kat KL. Segar je weh. Paling best, tiada kesesakan lalulintas. Heaven sungguh rasa. Patut pun tanya member yang dah asalnya orang semenanjung, tapi dah kerja lama kat Limbang, tak nak balik katanya. Siapa tak seronok kalau boleh sampai tempat keje 3,5 minit je. Bleh hantar dan amik anak sekolah. Duit gaji pun tak senang nak habis sebab tak banyak sumber nak menghabiskan duit kat Limbang ni. 

Kalau aku, seminggu je kot aku suka lepas tu mengagau dah nak balik KL semula.

Aku ke Limbang atas urusan kerja. Nak gi tengok progress satu projek kat sempadan Malaysia-Brunei. Projek membina jambatan menyeberangi Sg. Pandaruan, yang selama ini menghubungkan Malaysia dan Brunei dengan perkhidmatan feri. Sehala RM8. Sedangkan lebar sungai tu tak sampai 200m pun, tak sampai 5 minit dah sampai kat seberang. Aku pun pelik, kenapa baru sekarang kedua-dua kerajaan nak buat jambatan. 

feri Malaysia dan Brunei bergilir-gilir bertugas. masa aku datang ni, Feri Brunei yang keje.

haruslah menjakunkan diri. 1st time katanya.

bulan puasa kot, tak kan nak melanguk lama-lama kat site.. mehlah beransur pulang. pulang ke?? jangan harap. 1st time sampai. haruslah melilau. tapi sebelum tu amik gambar bukti kat bos yang aku memang di site, bukan shopping semata. gayat ok duduk atas ni lama-lama. nak turun lagilah aku gayat. huhuhu..

*memang aku tak kan bagi Cha jadik engineer. jadik engineer perempuan ni memang kau lah sorang-sorang makhluk bernama wanita kat kawasan ni. masa meeting, masa makan..dalam kereta.  sepanjang masa. kalau tak boleh nak sesuaikan diri, memang janggal sungguh rasanya. aku yang dah hampir 6 tahun keje dalam keadaan macam ni pun ada masa rasa tak best. maka aku akan cuba pastikan anak-anak perempuan aku tak terlibat dengan keje-keje macam ni.

No comments:

Post a Comment