18 July 2013

Baju Kurung + Border Lace + Pearl Beads

Aku kan pengemar border lace buat masa ini. Dan baju kurung aku sekarang kebanyakannya semua plain. Saje buat kain kosong siap-saip, kononnya nanti kalau rajin boleh tampal lace, jahit manik ke. Kalau rajin, kalau tak, gitu je lah baju tu. Kosong pun cun apa. Baju yang aku pakai masa adik aku kawin aritu pun kononnya nak jahit lace, tapi sebab tak kecukupan masa dan kemalasan datang melanda, kosong je lah dia. Dan baru sekarang ni tiba-tiba terasa dah tiba masanya nak make over baju tu.

baju kosong yang akan di make over *sengih melampau sungguh*

Bermulalah operasi menjahit border lace di pejabat. Sempena bulan puasa ni, manfaatkan lah waktu tengahari yang ada. Tangguhkan sementara aktiviti tazkirah di surau. Concentrate seminggu ni siaplah.

Aku nak jahit border lace ni kat kaki baju dan kat lengan je. Border lace ni 1 meter, double layer. Cukup untuk kaki baju depan belakang dan lengan depan belakang. Jahit tangan okay, giler gigihkan. Ekwan siap mengejek aku ok, kata aku budak semangat baju raya. Aku punya semangat macam ini baju nak pakai masa pagi raya. Sedangkan baju sedondon anak beranak siap dah. Biasalah orang pompuan. Bab raya memang sentiasa over. Tak macam orang laki, ajak gi beli baju sendiri pun malas, banyak alasan.

lengan baju. giler leceh nak jahit bila baju dah siap ni. 

kaki baju. waktu rehat tengahari ari Jumaat aku dapat siapkan kaki baju. tak sangka cepat pulak aku dapat siapkan jelujur border lace ni.

Secara keseluruhan, aku amik masa 3 hari untuk menjahit border di kaki baju dan lengan. Bukan 3 hari berturut-turut lah. Dia jadik lagi bersemangat sebab member sebilik aku ni pun sama menjahit. Dia lagi best, potong kain pun waktu rehat kat opis. Kagum sungguh aku tengok dia boleh menjahit. Dan aku lagi kagum bila dia siap jahit lace lebih awal dari aku, walau aku mula dulu. Pulun habis-habisan sungguh. Dan tiba-tiba dia kata 'yu, nanti kita tambah pearl kat lace ni nak.. lagi cun' Dan haruslah aku setuju dengan idea tu. Terus terjah Bunga Riben carik pearl beads.

Dan terus main pearl beads pulak. Gigih. Aku ni jenis kalau dah buat satu benda, lagi-lagi yang aku suka, memang sungguh-sungguh aku buat. Tak sabar nak tengok hasil dia.

dah siap.

 
main tabur ikut suka hati. kalau ada masa nanti aku tabur lah manik color cream. dah beli tp macam tak berapa rajin. sebab aku ada baju lain nak diuruskan.

*aku tengah frust dengan sorang tailor ni. baju aku tak jadik bagai yang diharapkan. nak tak nak kenalah aku alter sendiri. nak sound malas sebab sepejabat.. maka, ni lah 1st dan last aku tempah baju ngan dia.




4 comments:

  1. nice.. pandai jahit.. i x pilih lagi lace nk tampal kat baju kaler light purple. still tgh pikir2.. what do u think?

    ReplyDelete
  2. gi terjah bunga riben segera. bawak kain dan try match kan
    light purple eh.. how bout pink..

    ReplyDelete
  3. cantik..awak beli border lace ni kt mane ye?

    ReplyDelete