07 March 2013

Jaga Kata

Sehari lepas semasa dalam kereta menuju ke satu tapak cadangan projek, ketika aku sedangs edap-sedap berangan, aku terdengar suara yang mengeluarkan kenyataan 'chinese semua pakai Nissan, Toyata..all imported car, yang Malay tak Proton, Perodua..' Dan dia terhenti di situ. Ingatkan dah habis, mustahil.. Sebab selalunya kalau dah keluar kenyataan begitu memang banyak kenyataan sambungan yang lain. Ayat sambungan adalah 'hmm..what going to happen to our Malay?' 

Diam sekejap. Aku biarkan. Menanti kenyataan seterusnya. Ada, panjang lebar. Malas aku nak tulis satu-satu, cukup aku rumuskan, dikatanya malay ni malas nak berusaha. Berasa puas dengan apa yang dah ada. 

Aku yang masa tu duduk kat belakang tengah sedap belek surat khabar malas nak mencelah. Biarpun aku merasakan kenyataan dia tu berunsur bangga berlebih sangat. Dan terlalu umum. Tak semua orang melayu tu pemalas, tak berusaha nak memajukan diri, tak pandai nak merebut peluang. Siapa je lah makhluk kat muka bumi ni yang tak nak merasa senang. Siapa yang pernah rasa cukup dengan apa yang dia dah ada. Dah ada Myvi, nak pakai Vios pulak. Opps.. Siapakah itu? Dah ada rumah 850 sqft, bila lalu tepi rumah teres meleleh air liur. Dah merasa jalan-jalan dalam negara, mulalah berangan nak ke over the sea pulak. Semua berkeinginan sesuatu lebih dari apa yang dia sediada miliki.

Dan iye, aku setuju. Nak dapat semua tu kenalah berusaha. Tak kan duduk diam-diam, benda tu boleh tiba-tiba jadik realiti. 

Tapi bila dikatakan malas, tu tak betul tu. Adakalanya, peluang tu yang takde. 

Aku sentiasa berpendapat, salah satu cara nak majukan kehidupan adalah melalui pendidikan. Dengan adanya pendidikan, peluang nak memiliki pekerjaan yang baik adalah tinggi. Iye, sebelum ada yang komen kata 'alah dayu.. hari ni orang ada SPM je pun boleh berjaya' Memang betul. Dan itu namanya rezeki. Dengan adanya pendidikan, kejayaan tu dah separuh dalam genggaman. 

Aku tahu, tak semua orang berpeluang memiliki pendidikan yang tinggi. Malah, ada yang nak dapat sekolah sampai sekolah menengah pun terpaksa meminta-minta. Dan inilah peluang yang aku katakan tak semua orang miliki. Desakan dan keadaan sekeliling adakalanya buat orang tak mampu nak berubah. Sesetengah orang tu mungkin dilahirkan dalam keluarga yang kalau pun tak mewah, tapi mampu nak sediakan segala keperluan. Boleh beri anak-anak pendidikan secukupnya, develop skill itu ini. Ada yang kurang bernasib baik, benda-benda ini semua macam bukan keutamaan sebab fokus derang adalah macamana nak teruskan hidup. Yang ada kesedaran tentang pentingnya pelajaran, untunglah.

Janganlah dikata asyik nak harapkan bantuan je. Kalau ada yang prihatin, tangan yang menerima tu tidaklah hina.

Berhati-hati dalam berkata-kata. Jaga diri jangan sampai takbur. Peringatan untuk diri sendiri.


2 comments:

  1. betul tak semua yang kita idamkan akan tercapai walaupun kita dah berusaha sedaya mungkin.. tambahan pulak kita kena menilai yang haram dan halal. dlm bahasa kasarnye majoriti dorang tu mewah dgn duit JUDI.

    ReplyDelete
  2. betul tu bukan malas tp tak ada peluang lagi. kita usaha lama atau cepat InsyaAllah akan ada peluang tu

    ReplyDelete