29 March 2012

Kepuasan Peribadi

Hari ni dah 28hb, lagi 3 hari nak masuk April. Setiap tahun bila bulan 4 je aku macam teruja lebih. Anak nak bertambah umur kau, mahu tak teruja. Dalam tak percaya anak dah mkin besar, dah makin banyak akal, dah kuar perangai macam-macam.. aku sentiasa berniat nak menggembirakan dia. Lagi-lagi bila nak masuk umur 2 tahun ni dia dah faham banyak benda. Yang makin aku excited, dia dah tahu nanyi lagu birthday, biarpun yang aku dengar jelas butir perkataan dia 'to you' je. Yang lain.. entah bahasa apa dia nanyi. Tapi dia macam seronok sungguh nanyi lagu birthday tu. Yelah, minggu ni kat nursery 2 kali dah celeb bday kawan-kawan.

Bila tunjuk kan gambar desert/candy bar birthday party orang lain, tunjuk gambar kek comel-comel, mesti dia 'wow!!.. dap' pastu senyum kat kita 'Nakk!!'

Makin beriya lah mak dia ni nak buat kan majlis sambutan harijadi dia.

Dengan reaksi dan segala respon Cha ni, aku rasa aku boleh tolak tepi dakwaan-dakwaan dan juga kata-kata yang berbunyi 'dia baru 2 tahun kot, paham ke dia apa yang kau beriya buat untuk dia ni?' Dia dah faham. Cuma dia belum pandai je nak tanya 'bila nak birthday Cha ibu?'

Dulu masa genap umur setahun perancangan tak berjaya dilaksanakan. Tapi kali ni, InsyaAllah. Nak masuk bulan 4 ni makin lah aku rasa berdebar. Over. Gelisah macam nak buat kenduri kawin, hakikatnya birthday party anak je pun. Biasalah.. mak-mak, sentiasa nak memberi yang terbaik. Aiceehh, ayat cover baik punya. Dan menjadi aku, aku prefer DIY. Semua nak buat sendiri, konon perasan hasil kerja tangan sendiri adalah sangat best. Tapi memang aku jenis gitu kot, selagi DIY tu lebih menguntungkan, aku akan DIY. Selain jimat, aku puas hati. Dapat benda mengikut kemahuan aku.

Senarai  'Things To Do' macam sangat panjang. Tapi Alhamdullilah, dah banyak yang boleh potong.


Hari-hari keje aku ngadap preparation untuk birthday Cha je. Waktu lunch pun, makan cepat-cepat pastu naik atas main gunting ngan kertas. Biarlah orang nak kata aku over, beriya, bersungguh sangat ke.. Nak buat macam mana, achik memang suka. Tu yang buat sungguh-sungguh, lagipun bukan untuk orang lain.. Untuk anak sendiri. Ni namanya kepuasan peribadi.Dan jangan lah expect majlis Cha tu nanti akan jadik super-duper grand. Tidak. Sederhana je. Dah namanya pun budget ciput, siap kena buat paperwork bagai demi nak kawal kos. So tidaklah majlis itu nanti gah. Tapi InsyaAllah meriah.

Masak pun InsyaAllah aku masak sendiri. Jadual bekerja pun dah draft. Hari ni buat apa, esok kena buat apa. Tinggal nak tampal je kat dapur. Hah.. ada sesape nak datang tolong masak?? Sangat-sangat dialu-alukan. Tapi aku tak bayar upah lah.. buat kerja ikhlas semata. Kalau mahu, hubungi aku segera (:

Love You Sayang !!

*semoga aku akan mampu memberi benda yang sama untuk semua anak-anak aku nanti
* nampak gaya makin kerap lah aku tidur kul 12 ke atas lepas ni nanti

16 comments:

  1. Muka cha macam dayu so sweet.manis anak dara awak dayu.hehehe,

    ReplyDelete
  2. comelnya cha....

    awak atr bdk yang anT suke sgt snap gambo taw! fotogenik ^_^

    ReplyDelete
  3. aihhh tak sabar nk pegi besday party cha. dayu jgn lupa jemput I tau

    ReplyDelete
  4. alalalaaaa.. manisnya Eisya.. Dah lama jumpa awk. Huhu... Nnt birthday awak insyaALLAH aunty dtg ngan adik Areeq ye.. Tolong makan boleh la.. Nak tolong ibu awk masak.. eemmmmmm... kena tgk keadaan Areeq dl. hehe..

    ReplyDelete
  5. Cantiknya Cha dalam gambar ni! Suka tengok.

    Photogenic lah dia. :D

    ReplyDelete
  6. setuju tu dayu..
    mcm ana dulu tu pun..peduli pe org kata membazir k buat ini itu k..
    janji kepuasan diri..dan sy tak mintak duit sapa2 pun..

    beday aryan yg k 2th ni pn buat biase je kot..tak ada la mcm masa 1year dulu..pastu beday nyer kena bln posa lak tu..hihihi

    ReplyDelete
  7. rajin mak cha ni..untung anak2..

    ReplyDelete
  8. dayu, plan utk bday party anak memang menterujakan. memang mak yg lelebih. tp bila tgk anak seronok lg hati berbunga. cha dh besar. dah seronok nak berkawan. mesti best lah..najla dulu punyalah takut tgk org yg tak dikenali tiba2 ramai kat umah. diam sepanjang masa. hihi

    ReplyDelete
  9. Seronok je aku baca entry kau Dayu. Nak buat sesuatu untuk anak tersayang plus untuk kepuasan diri sendiri. Walaupun nampak cam fuhh gila banyak preparation yang kau nak kena buat (ikut gambaran yang aku baca laa), tapi untuk anak yang kita lahirkan, apedehal kan?

    Kau ni memang gila memasak kan? Bestlah! :D

    ReplyDelete
  10. Cha comel sangat! Semakin gadis gadis :D

    ReplyDelete
  11. nice pic. Gigih menjadi seorang ibu. Chaiyok!

    ReplyDelete
  12. Sayu lak aku baca, hehe utk anak, kawal kos, selagi boleh buat sendiri, buat sendiri. Semangat kena ada :D tu yg kita nak!!!

    ReplyDelete
  13. uwaaa.. konfem2 aku tk dpt pegi...huhu..

    abyway, semoga semuanya berjalan lancar.. amik gambo bnyak2.. pengubat hatiku yg jauh...=p wakakaka..

    ReplyDelete