17 August 2011

Menjamu perut

Semalam tidak hadir bekerja ke pejabat. Anak dara pujaan hati demam, suhu tinggi mencanak malam sebelum tu. Sungguh mengusarkan hati. Sepanjang malam tidur kami tiga beranak tak lena. Kejap-kejap terjaga dek rengekan budak yang sedang tak sedap badan. Mak dia pun tak senang hati nak tido walau dah keletihan tahap maksima. Risau kalau tiba-tiba frebile fitsmenyerang. Si anak pulak, entah kenapa.. asal bila abah bangun memantau keadaan, menangis-nangis hulur tangan nak kat ibu jugak. Ibu baru nak merasa lelap kejap, sambut lah jugak si anak. Selak baju bagi susu sambil lap badan anak dengan tuala basah..

Serius, aku bimbang sangat kalau tiba-tiba badan Eisya kejang. Asal terjaga, aku mesti pegang badan dia. Panas. Alhamdullilah, bila pagi suhu kembali dalam kadar tidak membimbangkan. Kalau tak semalam sampai 39.6 kau.

Walaupun suhu dah mula normal. Bawak juga lah ke klinik. Dapatlah bekalan ubat yang pelbagai. Doktor kata, Cha demam sebab tekak dia bengkak. Mungkin ni sebab dia refuse nak minum susu dari botol 3,4 hari lepas. Hidung pun dah blockage dek mukus. Kesian budak kecik tu. Tapi seperti biasa, rasa sehat sikit badan tu. Aktif tak ingat. Satu klinik dia tawaf.

Episod penuh drama time makan ubat tak perlu lah diceritakan. Macam bergusti bagi dia makan ubat. Pantang rasa badan dah sehat sikit, terus tak nak makan ubat. Malam tadi, rela je bila aku pancutkan ubat. Takde pun nak menyembur-nyembur. Elok je telan. Aku pun macam tak percaya, bila dia terus bukak mulut bila aku letak syringe tu kat mulut dia. Tak payah nak tutup-tutup hidung bagai..

Tapi akhirnya ketiduran, penat berhempas pulas bergusti dengan ibu. Senang hati ibu bila awak dah lena. Terus masuk dapur. Ada keje nak kasik buat.

apam pisang kukus
kurang kaler la apam aku ni, pucat lesi semacam. next time nak tambah gula merah la skit

Dan sementara anak lena tido ni, siapkan lah segala bahan memasak untuk berbuka. Bukan selalu dapat peluang memasak dengan tenang gini. Suka achik. Top-up stok bawang blender.. Blend cili.. Potong-potong sayur segala. Seronok je rasa. Terus terdetik di hati 'bestnya kalau tiap-tiap hari macam ni' Sambil-sambil bergembira di dapur, sesekali jenguk anak yang tergolek atas katil alam bilik. Nenyak sungguh sampai tak bergerak-gerak tempat tido. Selalu habis dia bergolek satu katil.

Naik risau lak aku bila dah 2 jam lebih tido tak jaga-jaga. Terus aku gi usik-usik dia. Mengeliat-geliat dia bangun. Gosok-gosok mata. Gaya macam tak puas je lagi tido. Tapi terus aku tanggalkan baju 'jom mandi Cha' Hahaha..kesian anak aku. Mamai-mamai lagi dah kena bawak masuk bilik air. Ekwan balik je, aku passed Cha kat dia dan bolehlah aku fokus kat kuali dan sudip. Tapi tak fokus mana la, ada je Eisya kat kaki aku, tak sibuk bukak kabinet nak main bawang. Sibuk suruh aku bukak peti ais, dia nak main cili merah.

Dan akhirnya, ini hasilnya.

1. Paprik udang
2. Sup ikan merah
3. Kacang buncis goreng
4. Daging asam pedas semalam

Ohhh, ada ayam bakar. Tak sempat nak letak, dah amik gambar. Makan sampai ke sahur. Nasib baik habis, tak suka betul aku kalau terpaksa membuang. Tapi nasik gak yang tak habis. Puas aku suruh laki aku makan banyak skit.. Nak tak nak, ke tong sampah gak.

Apa nak masak hari ni erk?? Sotong panggang cara gak kan..


4 comments:

  1. Dayu
    apam pisang tu menggugat jiwa raga lah
    sila kasik share resepi boleh
    kita sokmo fail buat menda menda yg berkaitan dgn pisang ni hah
    nyampasss.

    ReplyDelete
  2. Cian cha..tp bdk2 mmg klu dh sht terus aktif kan..

    ReplyDelete
  3. Betul2 rajin klu buat lauk smpai 2,3 jenis siap ade kuih bagai, heheBetul2 rajin klu buat lauk smpai 2,3 jenis siap ade kuih bagai, hehe

    ReplyDelete
  4. tak lah rajin mana
    tapi mengenangkan anak kecik tu takut tak tahan pedas paprik tu
    maka menge'sup ikan la aku
    kuih apam tu dah buat awal2
    kul 7 kita kasik panaskan smula (:

    ReplyDelete