15 January 2010

nak berpantang pun susah tau

Menuju ke fasa trimester 3 kitaran kehidupan sebagai wanita mengandung soalan yang kerap ditanya sekarang adalah 'dayu,nanti pantang mana??' Dan lagi satu 'antar nursery mana nanti anak ko??' Alah, tak bestnya soalan, tanya lah 'dayu nak hadiah pe lepas beranak nanti??' Hah, kan lagi menerujakan tu. Lagi tak sabar aku nak beranak.

Dah lah this month ramai giler bloggers yang dah jadik mak. Lahirkan baby2 yang comel giler. Peergghh!! Terus aku jadik tak sabar nak beranak ok. Tapi bila baca citer sakit bersalin derang, trus aku rasa mcm ngilu satu badan. Sungguh pandai bercerita lah mereka tu smua. Tak pasal-pasal aku macam 'hmmm...takde cara lain ke nak beranak??' *ok, aku mmg suka minta yang bukan-bukan*

Balik pada cerita berpantang lepas bersalin nanti. Siyes, aku tak pasti nak pantang kat mana. Kat mana tu maksudnya adalah:
1) kat umah mak ayah di johor bahru
2) kat umah sendiri di kuala lumpur yang tenang *sgt* ini.

Ada 2 pilihan je pun. Macam banyak sgt je dengarnya tadi kan. Alah, macam org lain pun banyak pilihan. Ni je lah pun. Ok, yang membuat kan tiada keputusan yang boleh diambil hingga kini ialah kerana:
Kalau pilihan pertama yang terpilih, berpantang di johor. Masalahnya adalah, ibuku itu bekerja. Siapa yang nak jaga aku?? 2,3 minggu pertama tu mesti aku lembik lagi. Mana lah mampu *aicehhh* nak bancuh air, sediakan air panas anak nak mandi. Lagi penting sape nak lumurkan badan aku ngan segala bahan yang aku pun tak pasti apa tu, pastu sape nak bungkuskan badan aku?? nak panaskan tungku smua.. tak kan lah mak nak kena amik cuti sampai 2,3 minggu jaga anak dalam pantang??

Dan kalau aku pilih nak pantang kat umah sendiri. Ohhh seronoknya, tak payah tinggalkan laki aku tu. Takde lah dia feeling jadik org bujang jap. Takdelah nanti aku balik dr berpantang tgk umah aku jadik pusat ternakan kulat. Dan Ekwan pun mcm prefer kalau pantang kat sini je. Dia kata senang dah depan mata. Tak payah susah2 nak berulang ke mana2 nak tgk baby. Baby je?? Aku??? Siyes lah, kena bersiap sedia kalau nanti balik-balik keje je dia gomol anak dia dulu. Takpe..aku redha..anak dia gak kan.. Tapi..tapi.. Sape nak jaga aku?? Warrgghhhh!!! Jom kesiankan dayu beramai-ramai.

Pilihan yang ada sekarang, mungkin kena minta jasa baik ibu mertua ku. Kena minta mak dtg duduk sini sekejap. Tolong jagakan menantu dia ni. Laki aku punyalah gembira. Dia kata 'nanti boleh makan mak masak selalu' Ye, masakan air tgn ibu sentiasa yang terbaik. Nanti aku nak anak aku pun macam tu, macamana dia puji masakan org lain pun, di hati masakan mak tetap No 1. Takde yang lebih baik. Ok, set ni jadik azam 2011, bila anak dah start makan nasik nanti *ooohhh, jauh ke hadapan siot azam aku* Tapi.. ye, banyak tapinya. Nak ke mak tinggalkan umah kat kampung tu?? Nak ke dia duduk sini lama-lama??

Tapi..tapi.. anak aku ni cucu pertama mak ayah aku. Setuju ke mak kalau aku pantang kat sini je?? Mesti mak nak jaga cucu 1st dia ni. Tapi tu lah, camne mak nak jaga anak dlm pantang sambil keje?? Entahlah, tak tahu lah camne nanti. Tak bincang pape pun lagi ngan kedua-dua pihak. Tggu lah bulan 2/3 nanti. Time tu aku mesti terima je sebarang keputusan. Asalkan kebajikan aku dan E**** masa pantang nanti tak terabai.

*aku excited nak celebrate bday laki aku ni

26 comments:

  1. same with me!
    sy rs cam nak marah org yg tanye
    sape jg pantang nanti...
    dahla mak pak takmau dtg sini..
    so terpakse berpantang sorang2 hukhukhuk...

    ReplyDelete
  2. hai dayu...samelah masalah kite ni...nak berpantang kat mane pon xtau..jaga diri sendri jelah..hihi

    ReplyDelete
  3. susahla dayu..
    kat nz ni..mane nak cari???
    harap org malaysian jela dtg membantu kalau dorang sudi...:(

    ReplyDelete
  4. dayu, 1st week mmg kite kena ada org disamping supaya keje berat2 xde la kena buat sendiri...yelah, jln pon kemain kontrol ayu kan...hihi *padahal selama ni jln laju semcm je*...bila jahit dh ok... xde kepit dh jln...tu yg selalu kena mrh tu. hahaha....

    p/s: yess..hubby anda akn kol anda tiap minit dan 1st soalan dia adlh "anak ok??" huhu....xde dh tnya kite...hihihi

    ReplyDelete
  5. dayu, kalau i nnt pantang rumah my mom je. nasib baik dekat. hehe tp maybe u boleh try hire tukang urut.. dia boleh jaga u and baby for 2,3 weeks. maklumlah kita ni tak biasa, kan. My mom dah siap booking tukang urut awal2.. semangat giler, kalah i.

    barut i dah beli kat twins baby. dia ada jual yg 8 tali. my mom said thats good enough. tp tak tau la kalau skrg ni ada teknologi barut yg baru..

    ReplyDelete
  6. dlam dilema kan??ops walau yana xalami lg, tp kalu di tmpt dayu kompem dilema..erm dok umah sendiri syok jugk dayu..ekwan kompem ade nk rengek paper2..hohoho

    ReplyDelete
  7. dayu, paling x besh klu pantang kt kg. hubby xde same dgn kite. sdgkn 2-3 hari x jumpe pn dah naik sasau, inikan pulak smpi berminggu..arghhh :(

    ReplyDelete
  8. ada orang yg offer service jaga orang dlm pantang..die dtg umah masak,kemas umah, urut bdn ibu sumer..tp bayaran nye lumayan jugak lah...

    ReplyDelete
  9. kitorang pun mula2 dulu pening gak
    nk kena jaga hati bnyk pihak gak kan
    kalau ikut zuris,nk pantang kat umah sdri.biar sharil yg jaga
    tp...kang tak terjaga
    org muda skrg bukan tau bab tu suma kan.mau tah apa2 jadi ;P

    bincang lah dulu ngan parents elok2 ek

    ReplyDelete
  10. dayu, ini pendapat aje ye.

    aisha rasa, dayu macam kena balik JB dan berpantang dengan mak dayu. sebab, masa inilah emosi kita tak stabil. penat, letih, sakit dan segala rasa bercampur.

    bukan tak boleh berpantang sendiri atau minta bantuan mak mertua. tapi perasaanya beza sangat-sangat.

    tapi tempoh penat, lesu dan sakit tu tak lama. cuma 1-2 minggu aje. i think ur mom mesti excited dan dah pikir nak jaga u macam mana. silap-silap ur mom amik cuti panjang nak spend time dengan cucu pertama.

    tapi yang kesian tentulah encik suami kan?

    buat keputusan terbaik ok dayu.

    ReplyDelete
  11. hehe. dalam dilema ekk. takpe anak kedua dan seterusnya mesti pandai decide nanti

    ReplyDelete
  12. mmg dilema mcm ni..
    mak sndri/mil mmg kene berkorban cmni..
    silalah bwk berdiskusi...

    ReplyDelete
  13. iye..tak mudah ank buat keputusan
    nak kena jaga hati mak ayah yg mestinya excited ngan cucu pertama ni..
    ye.. kena buat keputusan sebaik habis
    jgn smpai mak terasa hati
    tak pun kena bahagi2 kan..
    3 minggu dok kat JB
    pastu dah segar skit, balik sini je
    tak lah mak kena susah2 jaga sambil keje..

    ReplyDelete
  14. emm.. buat pilihan yg terbaik.. :)

    I no komen sbb blom ade xperience.

    ReplyDelete
  15. tak pe lambat lagik.. pilih la yg menyenangkan kedua dua pihak ;)

    ReplyDelete
  16. tak pe lambat lagik.. pilih la yg menyenangkan kedua dua pihak ;)

    ReplyDelete
  17. dayu, berdasarkan pengalaman kawan2 saya masa pantang mgu pertama tu akan jadi paling mencabar. betul nariko kata, if nak pantang dekat sini kena cari tukang urut yang pandai tengok kan baby sekali. at least dia boleh ajar kita sikit2.

    ReplyDelete
  18. assalamualaikum dayu.

    lamanya tak singgah sini.
    huhu.
    broadband kat rumah probs la.
    hope baby dan dayu sihat walafiat ye.

    ReplyDelete
  19. banyak hati yang nak kena jaga kan kak? :) to be fair n square, 2-2 lah dtg jaga akak dlm seminggu 2 hahaa. tp mak akak kerja lah pulak kan? hehe susah tu.

    nnt dah sampai masa,sure akak blh manage :)

    ReplyDelete
  20. dok umah sendiri lagi best kan dayu. so sile la angkut mak mentua tolong jaga ye ;p

    ReplyDelete
  21. better berpantang di rumah org tua. senang orang tua nak pantau

    ReplyDelete
  22. Bab nk pilih tmpt bpantang ni rumit gk kan? Apa2 pn kene amik pndangn sume pihak agar xda yg terasa hati nanti.

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  24. dayu, yan rasa kan..mesti mak ekwan nak jaga punye. dahlah cucu sulung tu..silap2 hari bulan, nenek ngan atuknye yang terlebih excited nanti..hehehe...

    p/s: nanti boleh ajak naza gi tgk baby dayu ;)

    ReplyDelete
  25. segala pros dan cons akan dipertimbangkan, hati semua pihak akan diambil kira, membuat keputusan terbaik untuk diri sendiri, dan semua orang keliling...

    harap tak susah nak buat keputusan.

    ReplyDelete
  26. oo kita sama la sedang mengalamai fasa ketiga alam mengandung...saya berpantang di umah mak sendiri kot..:)

    ReplyDelete